Categories
Blogi

Mitä on henkilökohtainen apu?

henkilökohtainen apu

Henkilökohtainen apu on asiakkaan avustamista erilaisissa päivittäisissä toiminnoissa, joista asiakas ei suoriudu itsenäisesti, tai joihin hän tarvitsee tukea. Henkilökohtainen apu voi asiakkaasta riippuen olla avustamista kaupassakäynnissä, ruoan valmistuksessa, henkilökohtaisen hygienian hoitamisessa tai kotitöissä. Yhdelle pyykinpesu ja siivoaminen ovat asioita, joissa avustaja voi olla kullanarvoinen sparraaja, toiselle suihkuun auttaminen ja pukemisen apu ovat välttämättömyyksiä. Jotkut asiat voivat sujua hyvin ja samalla toisissa voi olla tuen tarvetta, vammasta tai sairaudesta riippuen.

”Se, mitä henkilökohtainen apu on, riippuu hyvin paljon siitä, ketä avustetaan”, kertoo Maria Inkinen Sivinasta. Inkinen toimii Vihdin alueella, henkilökohtaisen avun yksikössä, palveluvastaavana ja avustajien esihenkilönä.

“Jotkut asiakkaista ovat melko aktiivisia ja heidän toimintakykynsä melko hyvä, mutta nauttivat siitä, että heidän luonaan käy ihminen, joka on apuna päivittäisissä puuhissa. Asiakas osallistuu itsekin usein päivittäisiin toimiin, kuten siivoamiseen ja ruoanlaittoon, omasta kunnostaan riippuen. Toisten kanssa käydään kävelyretkillä, elokuvissa ja kulttuuriharrastuksissa. Toisten kanssa apu keskittyy enemmän arjessa pärjäämiseen.”

Maria Inkinen toimii palveluvastaavana Sivinan henkilökohtaisen avun yksikössä Vihdin alueella.

Henkilökohtainen apu – kenelle?

Henkilökohtaista apua voi saada monenlaisen sairauden tai vamman vuoksi, jos ei selviä päivittäisistä toiminnoista ilman apua. Diagnoosit ovat moninaisia. Yleisenä periaatteena on, että henkilö, joka on saanut henkilökohtaiseen apuun oman hyvinvointialueensa palvelusetelin tai maksusitoumuksen, voi saada henkilökohtaista apua.

”Meiltä saatu apu on juuri sitä, mitä kukin asiakas kulloinkin tarvitsee.  Asiakkaamme ovat hyvin erilaisia ja monenlaisissa elämäntilanteissa erilaisine sairauksineen tai vammoineen”, Inkinen pohtii.

”Henkilökohtainen apu ei kuitenkaan ole kotihoitoa eikä kotisairaanhoitoa. Olemme tarvittaessa mukana lääkärireissuissa ja autamme kotona henkilökohtaisen hygienian- sekä haavahoidossa. Toiset haluavat ja pystyvät toki hoitamaan nämäkin itse.”

On tärkeää löytää oikeanlainen ihminen rinnalle

Inkinen painottaa, että on todella tärkeää löytää oikeanlainen ihminen kulkemaan avustajana rinnalla. Kemioiden täytyy kohdata, koska asiakas ja avustettava saattavat viettää jopa kahdeksan tuntia päivästä yhdessä, viitenä päivänä viikossa. Ihmissuhteesta tulee silloin väistämättä jollakin tapaa läheisempi, kuin esimerkiksi kotihoidon palvelun myötä.

”Avustajan kanssa arjen eläminen on tosi henkilökohtainen kokemus ja siten kaikille tosi erilainen”, Inkinen kertoo.

”Kokemus riippuu paljon siitä, missä vaiheessa sairautta tai hoitopolkua ihminen on. Onko tottunut elämään toisen ihmisen tuen varassa, vai onko pärjännyt tähän saakka itsenäisesti? Esimerkiksi äkillinen sairastuminen ja sen myötä jatkuvasti avun tarpeessa oleminen voi olla mullistava kokemus. Avustajan läsnäolo voi jopa ärsyttää asiakasta aluksi ja sitten kuitenkin tarvitsee sitä toista ihmistä siihen vierelle, jotta pärjäisi tavallisissa asioissa.”

Inkisellä on tavoitteena, että jokaisella asiakkaalla on kahdesta neljään juuri hänelle sopivaa avustajaa, jotka pyörittävät avustusta:

”On tärkeää, että asiakkaan oma tiimi pyörittää hommaa ja että samat henkilöt käyvät säännöllisesti.”

Kullakin avustajalla voi myös olla hieman erilainen rooli asiakkaan elämässä, Inkinen pohtii: 

”Sitähän tekee usein eri kavereiden kanssa vähän erilaisia asioita. Asiakkaalla ja avustajalla on vähän sama juttu. Yhden avustajan kanssa asiakas tykkää leipoa. Toinen siivoaa niin hyvin, että on kiva, jos hän on sitten työvuorossa, kun on siivouspäivä. Ja kolmannen kanssa on mukava lähteä ulos tai kaupoille, on turvallinen olo”.

Pyrimme toteuttamaan myös erityistoiveet

Inkisellä on tiimissään kymmenisen vakituista avustajaa, sekä muutamia ”keikkalaisia”. Jokaisella asiakkaalla on aina tietyt, omat, vakituiset avustajat, jotka käyvät säännöllisesti. Kun uusi työntekijä aloittaa, hänet perehdytetään kunkin asiakkaan arjen toteutukseen, tarpeisiin ja toiveisiin asiakkaan kotona.

”Me joustamme paljon ja jos asiakkaalla on erityistoiveita, pyrimme toteuttamaan ne. Meiltä tuleva apu on nimensä mukaisesti henkilökohtaista. Pyrimme aina löytämään jokaiselle mahdollisimman sopivan avustajan, jonka kanssa homma toimisi.”

Inkinen on kiitollinen ja ylpeä pitkäaikaisista ja sitoutuneista työntekijöistään. ”Meillä on tosi ihania, päteviä ja joustavia avustajia joista asiakkaamme todella pitävät. Just kuulin viime viikolla yhdeltä asiakkaalta että avustaja on niin kuin osa perhettä, koska hän on käynyt siellä heillä useampia vuosia.”

Lue lisää henkilökohtaisesta avusta Sivinassa >>

Katso video, jossa Sivinan henkilökohtainen avustaja kertoo työstään Sivinassa >>