
Lapsiperheiden
kotipalvelu apunasi
Perheesi tukena, yksilöllisesti
Me tuemme lasten ja lapsiperheiden ongelmissa ja pulmissa varhaisessa vaiheessa. Varmistamme, että vanhemmuutesi voimavarat riittävät! Lapsiperheiden kotipalvelu on kunnan myöntämää konkreettista apua lapsiperheen arkeen, kuten lastenhoitoa ja kasvatusta tai auttamista kotitöissä. Sen avulla pyritään tunnistamaan, ehkäisemään ja helpottamaan perheiden pulmia mahdollisimman ajoissa.
Lapsiperheiden kotipalvelu on tarkoitettu kaikenlaisille perheille monenlaisiin elämäntilanteisiin. Voit hakea sitä esim. uupumuksen vuoksi, kun vauva valvottaa tai esimerkiksi eron jälkeen. Ota yhteyttä asuinkuntasi kotipalveluun heti kun koet tarvitsevasi apua.
Mitä lapsiperheiden kotipalvelu sisältää?
Kotipalvelu on perheen avustamista jokapäiväiseen elämään liittyvissä tehtävissä ja toiminnoissa. Palvelumme on yksilöllistä ja teemme perheesi tarpeista palvelutarpeen kartoituksen.
Lapsiperheiden kotipalvelu voi sisältää esimerkiksi:
- Lapsen perushoito
- Leikittäminen ja ulkoilu
- Perheen arjen tukeminen
- Pienet kodin askareet
Lapsiperheiden kotipalvelu sosiaalipalveluna
Sivina on rekisteröity yksityinen sosiaalipalveluiden tuottaja, jolla on yhteistyösopimus useiden hyvinvointialueiden kanssa. Tuotamme lapsiperheiden kotipalveluita esimerkiksi perheen kriisitilanteissa ja sairastapauksissa. Palvelu on käytettävissä palveluseteleillä tai maksusitoumuksella.
Onko sinulla palveluseteli tai maksusitoumus?
Jos olet saanut asuinkunnaltasi palvelusetelin lapsiperheiden kotipalveluun, veloitamme sinulta ainoastaan palvelun omavastuuosuuden. Maksusitoumusasiakkaiden tapauksessa veloitamme palvelun kokonaisuudessaan kunnalta.
Ota yhteyttä ja kysy lisää lapsiperheiden kotipalveluistamme

Oulu
Minna Varpainen
Palveluvastaava
puh. 050 400 9149
oulu.kotipalvelut@sivina.fi
Turku
Irene Pentikäinen
Palveluvastaava
puh. 040 5101 771
turku.kotipalvelut@sivina.fi
Jyväskylä
Anna Rautiainen
Palveluvastaava
puh. 050 541 7935
jyvaskyla@sivina.fi

PK-seutu
Palvelun tuottamisesta vastaa
Sivina Hoivanet
hoivanet.fi
puh. 010 274 4500
hoivanet@sivina.fi
Tai jätä yhteystietosi täyttämällä lomake:
Palveluehdot lapsiperheiden kotipalvelussa
Tutustu palveluehtoihimme huolella, klikkaa ehdot auki:
Palveluehdot Varhan hyvinvointialueella (Turku)
Palvelun tilausajat
Lapsiperheiden kotipalvelua voi tilata numerosta 040 5101 771 arkisin klo 8 -16.
Tuotamme palvelua ympäri vuorokauden ja myös viikonloppuisin perheen tarpeiden mukaan, ottaen huomioon palvelusetelissä mainitut toimitusajat. Otathan tilauksessasi huomioon eri vuorokauden aikoina muodostuvat mahdolliset omavastuuosuudet.
Matkakulut
Emme peri matkakuluja asiakkailtamme.
Vaitiolovelvollisuus
Sivina asettaa toiminnalleen ja henkilökunnalleen tiukat luotettavuus- ja laatuvaatimukset. Kaikkia työntekijöitämme sitoo ehdoton vaitiolovelvollisuus.
Asiakkaan velvollisuudet
Lapsen vanhemmat ovat hoitoa tilatessaan velvollisia ilmoittamaan lapsensa hoitoa koskevat erityisehdot kuten lääkitykset, allergiat ja muut oleelliset seikat, kuten lapsen sairaudet tai muut erityistarpeet, jotka oleellisesti vaikuttavat hoitoon sekä mahdollisen työntekijän valintaan.
Hoitajamme eivät tee lääkehoitoa, koska Sivinalla ei yrityksenä ole lääkelupaoikeuksia. Myös mahdollisista lemmikkieläimistä on ilmoitettava etukäteen Sivinan palveluvastaavalle, Irene Pentikäiselle numeroon 040 5101 771.
Asiakastyön kirjaaminen
Työntekijämme tekevät lakisääteisen asiakaskirjauksen jokaisesta työvuorosta. Laki sosiaalihuollon asiakaskirjoista löytyy täältä: https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150254
Asiakkaalla on aina oikeus saada omaa perhettään koskevat asiakaskirjaukset nähtäväkseen.
Perumiset ja muutokset
Tilatun lapsiperheiden kotipalvelun peruminen tulee tehdä 24 h ennen sen sovittua alkamista. Tämän jälkeen tehdyistä perumisista voimme veloittaa asiakkailta maksun sovituista tunneista. Tilauksen peruminen on hyvä tehdä aina ensisijaisesti hoitajalle, näin hoitaja saa ensi tilassa tiedon. Myös palveluesihenkilö Irenelle pitää ilmoittaa peruutuksesta juuri tämän laskutuksen vuoksi.
Huomioithan, että lapsen, tai muun kotona olevan perheenjäsenen sairastuessa pitää käynnin toteuttamisesta neuvotella joko työntekijän, tai palveluesihenkilön kanssa. Voidaan sopia, jos perheen lapsista osa on terveinä, voidaan terveiden lasten kanssa ulkoilla sään niin salliessa. Käyntiä ei siis välttämättä tarvitse kokonaan perua, jos perheen lapsista vain osa on sairaina. Jos perheessä on vatsatautia, käynti pitää perua kokonaan, koska silloin työntekijämme eivät tule käynneille.
Mahdollisista aikataulumuutoksista voit yrittää sopia hoitajan kanssa ilman lisämaksuja vielä silloinkin, kun tilatun kotipalvelun alkamiseen on alle 24 h. Otattehan kuitenkin huomioon, etteivät aikataulumuutokset aina välttämättä sovi hoitajallenne.
Hoitajan sairastuessa yritämme aina ensisijaisesti saada perheelle korvaavan hoitajan, mikäli perhe näin toivoo. Emme kuitenkaan voi luvata toimitusvarmuutta.
Vahingot ja niiden korvaaminen
Sivina on vakuuttanut lastenhoitajansa mahdollisten hoitajan aiheuttamien välittömien vahinkojen varalta. Vahingonkorvausvelvollisuus, vastuun laajuus ja rajoitukset määräytyvät vakuutusehtojen mukaisesti. Korvausvaatimus on esitettävä kahden viikon kuluessa vahingon sattumisesta. Sivinan vastuu rajoittuu vain sen palveluksessa oleviin henkilöihin.
Palautteen antaminen
Haluamme jatkuvasti kehittää toimintaamme ja pyrimme tarjoamaan sinulle laadukasta palvelua. Mikäli haluat antaa positiivista palautetta, tai havaitset palvelussa kehitettävää, pyydämme sinua olemaan yhteydessä palveluesihenkilö Ireneen. Palautetta voi antaa myös asiakaskyselyissämme ja Buenno -asiakaspalautejärjestelmän kautta.